Fritids

Pyssel: Bilar, parkering och biltvätt
Eketångas fritidshem består av två avdelningar, Dungen åk F-1 och Skogen åk 2-3. Personalen arbetar under skoldagen i åk F-3. Vi tar hänsyn till varje barn och till gruppens behov och förutsättningar, genom att arbeta efter de fyra kunskapsområdena i del fyra, Lgr11.
Utdrag ur Verksamhetsberättelse för 2017:
Avdelning Dungen - 2017
Varje månad har vi gjort månadsbilder som vi knöt till olika ordspråk.
Vi har gått på utflykt varje tisdag och torsdag med två grupper, F och åk1. På onsdagarna har vi varit ute och haft olika aktiviteter. Vi har haft ”Pysselvagn” där barnen har kunnat göra olika skapande aktiviteter varje vecka, oftast med en röd tråd till skolans arbete. Under året har vi också arbetat med värderingar och socialt samspel med hjälp av UR:s programserie ”Att vara vänner”.
Avdelning Skogen - 2017
Vi har bland annat arbetat med ett integrationsprojekt där elever som är nyanlända möter våra elever i badminton och dans för att lära av varandra. Enligt läroplanens värdegrund står det att "Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nationsgränserna ställer höga krav på människornas förmåga att leva med och inse de värden som ligger i kulturell mångfald" s.7. Under året har vi även arbetat med IPads, språk (både engelska och spanska) och haft gemensamma uteaktiviteter mellan avdelningarna för att främja lek över åldrarna. Kompissamtal har genomsyrat vår verksamhet under året.
Lek
Genom lek utvecklar barn:
- Förmågan att tillägna sig kunskap
- Kreativitet
- Problemlösning
- Egna idéer
- Självförtroende
- Empati och social kompetens
Pyssel
Genom att skapa utvecklar barn
- Finmotorik
- Kreativitet
- Kännedom om material/redskap
- Samarbete
Spel
Genom spel utvecklar barn
- Matematiskt sinne
- Läsförståelse
- Samarbete
- Förståelse för instruktioner
- Kommunikation
Utevistelse/utflykter
Genom att vara ute utvecklar barn
- Motorik
- Samarbet
- Empati och social kompetens
- Kunskap om natur och djur
- Kännedom om sin närmiljö